آیتالله ضیاء الدین نجفی تهرانی چندی پیش در بیمارستان بستری شده بود.
وی نویسنده، محقق حوزوی است که شاگردان بسیاری را در حوزه و دانشگاه تربیت کرده است. وی از درس فلسفه آیات، علامه طباطبایی (ره)، محمد شاه آبادی، آقا یحیی انصاری شیرازی، حاج آقا رضا صدر (اخوی امام موسی صدر) و شهید مطهری بهره برده است.
آیت الله نجفی تهرانی در علم هیات نجوم از شاگردان علامه حسن زاده آملی و در عرفان و اخلاق (به مدت ۱۰ سال) شاگردِ آیتالله بهجت و آیتالله بهاءالدینی بوده است. ایشان همچنین در فقه و اصول، از محضر آیات عظام گلپایگانی، حائری یزدی و آمیرزاهاشم آملی بهرهمند شده است.
بالغ بر ۲۰ جلد اثر توسط ایشان در رشتههای فقه، اصول، تفسیر، تاریخ و معارف نوشته شده و ایشان، نماینده مراجع معظم تقلید در امور پاسخگویی به مسائل شرعی نیز است. حوزه علمیه و مسجد جامع نبی اکرم (ص) در شرق تهران، پایگاه مبارزات انقلابی ایشان و مرکز پشتیانی از رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس بوده و اکنون، محل پرورش و آموزش سربازان امام زمان (عج) و مراجعه متدینین و مومنین است.
معظم له در سال ۱۳۲۵ شمسی در شهر مقدس نجف اشرف، جوار مرقد مطهر حضرت امیرالمومنین علی (ع) در بیت فقاهت دیده به جهان گشود و نام او را ضیاء الدین گذاردند. خاندان نجفی عموماً از فقهای نامدار شیعه و از مفاخر رجال مرجعیت و روحانیت عصر خویش بوده و طبق مدارک موجود در صدههای متوالی از پرورش یافتگان بزرگانی همچون مقدس اردبیلی، شیخ بهایی، شیخ انصاری، میرزای نائینی، میرزای شیرازی، آخوند خراسانی، سید ابوالحسن اصفهانی و... بوده اند.
پدر ایشان مرحوم آیت الله العظمی شیخ محمد حسین نجفی عاملی یکی از ستارگان درخشان حوزه علمیه نجف اشرف از پرورش یافتگان درس آیات عظام: میرزای نائینی، سید ابوالحسن اصفهانی، شیخ محمد حسین کمپانی، آقا ضیاء الدین عراقی و آیت الحق سید علی قاضی و هم بحث علامه طباطبایی، علامه امینی، آیت الله خویی و یکی از شخصیتهای بنام و مورد احترام جامعه علمی نجف بوده اند به طوری در عصر زعامت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی با بدرقه جمعی از مراجع معاصر خود از نجف به تهران عزیمت، و عهده دار تدریس و تربیت طلّاب علوم دینی و زعامت امور اجتماعی مردم شدند.
وی در تمامی این مدت مورد تکریم امام راحل، آیات عظام و رجال علمی آن روز بوده و در سال ۱۳۶۸ هجری در تهران وفات یافتند و بدن شریفش طی مراسم با شکوهی در تهران و مشهد طبق وصیت، در جوار امام هشتم در ایوان طلا، صحن انقلاب آرمیدند روانش شاد.
مادر گرامی ایشان از خانوادههای محترم مذهبی، عاشق خاندان عصمت و طهارت (ع) و علاقهمندان به روحانیت و خدمتگذار به شریعت بوده اند.
ضیاء الدین نجفی تحصیلات ابتدایی و سپس دبیرستانی خود را از سال ۱۳۳۱ هجری شمسی آغاز نمودند و همراه با تحصیلات کلاسیک، به فراگیری قرآن، ادبیات فارسی کهن مانند کلیات حافظ، گلستان سعدی، رسم الخط و رساله احکام و اخلاق پرداخت، این دانش آموز نوجوان از خودش هوش و استعداد سرشار و حافظهای قوی نشان دادند به طوری که اساتید و اطرافیان از ایشان توقع ادامهی تحصیلات به صورت آکادمیک و کسب موفقیت دانشگاهی داشتند.
اما علاقه شخصی وی موقعیت روحانی خانوادگی و مهمتر از همه دست تقدیر غیبی عنایات پروردگار، ایشان در مسیر علوم حوزوی و شناسایی معارف دین قرار دارد. جامعیت و ژرف بودن معارف و علوم اسلامی روز به روز بر علاقهی این نوجوان و کوششهای پیگیر ایشان در راه کسب علم و معرفت، میافزود.
تا اینکه ایشان در حدود ۱۴ سالگی یعنی در سال ۱۳۳۷ رسماً فراگیری دروس حوزوی را در تهران آغاز نمودند، دروس مقدماتی و علوم پایه یعنی ادبیات عرب، صرف و نحو، معانی، بیان، بدیع، معانی، منطق و سپس دروس عمومی فقه و اصول شامل دورهی فقه عمومی کتاب شرح لمعه دمشقیه و اصول الفقه ابتدایی را ابتدا در خدمت پدر و سپس در مدرسه حاج ابوالفتح و در ادامه مدرسه مروی تهران که به سرپرستی آیت الله حاج میرزا احمدی آشتیانی و مدیریت فرزند برومند ایشان آیت الله حاج میرزا باقر آشتیانی بود نزد اساتید بزرگی همچون آیات عظام: آیت الله شیخ عبدالرزاق قائنی و آیت الله سید هاشم حسینی تهرانی و دیگر اساتید برجسته به پایان رساندند و مفتخر به عمامه گذاری و پوشیدن لباس مقدس روحانیت گردید.
شیخ ضیاء الدین نجفی به همراه تحصیل، کار تدریس آغاز نموده و گروهی از طلّاب به خاطر نقدهای علمی و شفافیت در تدریس متون علمی حوزوی برای تلمّذ به سوی ایشان شتافتند به طوری که نبوغ، دقت و عمق تفکر ایشان در مجامع علمی و روحانیت مطرح شد. در همین زمان بود که ایشان کتاب های: تنقیح در اشارات شرح لمعه و کتاب شرح وقت و قبله شرح لمعه و کتاب توضیح المطول و رساله در بحث دلالت منطق را نوشتند.
شیخ ضیاء الدین نجفی در اواخر حیات مرحوم آیت الله بروجردی موفق به تشرف به حوزه علمیه قم ولی نه به قصد اقامت، تا اینکه در سال ۴۸ هجری شمسی در حالی که هنوز ۲۲ بهار از عمرش نمیگذشت، نشاط جوانی آمادگی خود را وقف بهره گیری بیشتر از علوم حوزوی علمیه قم شد و تا سال ۱۳۶۰ از اساتید نامدار و استوانههای علمی حوزه علمیه قم بهرهمند گردید.
شهر مقدس قم با نام بلند آوازه اش، اولاً بارگاه نورانی، حرم اهل بیت عصمت و طهارت و روضه مطهره حضرت فاطمه معصومه (س) که روضه رضوان است را در خود جای داده، و ثانیاً جایگاه مرجعیت و اجتهاد و دانشگاه عظیم اسلامی و مرکز حوزه علمیه دین شناسی در قرن حاضر میباشد و هم اکنون دهها هزار دانشجوی علوم دینی در آن مشغول به تحصیل و هزاران محقق دین پژوه در آن سکونت دارند و پایگاه مرجعیت شیعه است.
مؤسس حوزه علمیه قم در صدهی اخیر مرجع بزرگ مرحوم حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالکریم یزدی بود و به تربیت مراجع بزرگی همچون آیت الله العظمی بروجردی و بعد از ایشان آیت الله العظمی امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی و آیت الله العظمی گلپایگانی وآیات عظام مرعشی نجفی و اراکی و... مراجع نام دارد در آن سکونت داشته اند.
البته حوزه علمیه نجف اشرف در جوار بارگاه حضرت امیرالمومنین (ع) قدمتی هزار ساله دارد و به وسیله مرحوم شیخ طوسی آن آیت بزرگ پایه گذاری شده و مراجع عالیقدری در گذشته و حال در آن بوده و هستند و اکنون زعیم بزرگ آن سامان مرجع عالیقدر شیعه آیت الله العظمی سیستانی میباشند.
اما حوزه علمیه قم با چهرهای جوان و شکوفا توانسته است موقعیت زایدالوصفی از خود نشان دهد و نامدارانی را در خود تربیت کند و ثمرات ارزشمندی همچون فقهاء بزرگ ارکان اربعه ماضین حوزه و مراجع بزرگ و ذی قیمت فعلی را به جامعه اسلامی معرفی نماید.
در روایات اسلامی آمده در آخرالزمان نزدیک ظهور حضرت مهدی (عج) شهر قم مرکز علمی و مرکز نشر آثار اهل بیت عصمت و طهارت (ع) خواهد شد و از حوزه علمیه قم معارف دین به سایر بلاد و شهرستانها منتشر میشود.
امام صادق (ع) فرمودند: «.. علم در شهری که به آن قم میگویند ظاهر میشود و آنجا آفتاب علم و فضیلت میکند و همه بلاد جهان پرتوافکنی خواهد کرد و که هیچکس حتی زنان خانه دار از مسائل دین خود بی اطلاع نباشند و این در نزدیکی ظهور قائم ما حضرت مهدی (عج) خواهد بود».
از برکات حوزه علمیه قم و دانش پژوهان آن دیار، شخصیتهای علمی فراوانی را میتوان نام برد که هم اکنون در سراسر جهان به ترویج شریعت و سنگرداری دین مشغول اند و خود دارای آثار علمی و خدمات اجتماعی ارزشمند در جامعه میباشند.
از آن جمله مترجم ما میباشد، شخصیت بزرگ علمی و استاد فرزانه فرهیخته حضرت آیت الله ضیاءالدین نجفی که این نوشتار در رابطه با آشنایی بیشتر نسبت به آثار ایشان ترتیب یافته است.
ایشان سطوح عالیه رسائل و مکاسب شیخ انصاری و جلدین کفایۀ الاصول آخوند خراسانی را کمتر از سه سال به پایان رسانیدند.
در این دوره، معظم له از محضر شخصیتهای علمی ارزشمندی که در آن زمان از متخصصین فن و اساتید صاحب اندیشه و نامدار بودند و اکنون از مراجع عالیقدر تقلید میباشند استفاده نمودند. بعضی از اساتید سطوح عالیه ایشان عبارتند از حضرات آیات: آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله آقا میرزا جواد تبریزی، آیت الله سید محمد باقر سلطانی طباطبائی، آیت الله شیخ علی پناه اشتهاردی، آیت الله شیخ حسین مظاهری اصفهانی و.
معظم له پس از گرانیدن سطوح عالیه در دروس خارج فقه و اصول مراجع آن زمان که استوانههای علم و تحقیق و اجتهاد بودند شرکت نمود و بیش از هفت سال از دروس خارج حضرات آیات: آیت الله گلپایگانی، آیت الله حاج میرزا هاشم آملی، آیت الله حاج مرتضی حائری یزدی استفاده علمی داشت و حاصل آن تألیف چهار جلد تقریرات درس اصول و شش جلد تقریرات درس فقه میباشد. تا این که موفق به أخذ إجازهی اجتهاد از مراجع بزرگ حوزه علمیه قم، و اجازاتی در تأیید مراتب علمی تخصصی و امور روایی خود گردید و این موفقیت برای کمتر کسی در عصر حاضر امکان پذیر میباشد. قابل ذکر است که ایشان از محضر حضرت آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی و آیت الله شیخ محمد علی اراکی و بعضی دیگر نیز به صورت بحثهای کوتاه مدت، بهره داشته اند.
مراجع بزرگ در اجازات اجتهادی و امور حدیثی با تعبیرات ارزشمندی مراتب علمی ایشان را معرفی نموده اند.
نمونههایی از خدمات سیاسی انقلابی ایشان عبارتند از:
۱- مسافرتهای مکرر و سخنرانی در شهرستانها برای بیداری مردم نسبت به نظام حکومتی رژیم طاغوت سالهای ۴۵ تا ۵۷ (که منجر به برخورد عوامل ساواک با ایشان شد).
۲- حضور فعال در کنار همرزمان فیضیه در مقابله با تهاجمات مکرر نیروهای گارد رژیم طاغوتی به فیضیه، قبل از پیروزی انقلاب در سالهای ۵۱ تا ۵۷.
۳- حضور فعال در راهپیمایی عظیم ۱۹ دی در قم از سه راه بازار به طرف حرم قبل از پیروزی انقلاب که اولین راهپیمایی عظیم در قم بود و در حقیقت برای رژیم طاغوت شکست بسیار سنگینی محسوب میشد.
۴- زمینه سازی راهپیمایی از خیابان صفائیه قم منزل آیت الله نوری همدانی به سوی حرم مطهر حضرت معصومه (س)
۵- تشکیل جلسات بزرگداشت شهدای قم و شهرستانها در مدرسه فیضیه قم با حضور مراجع عالیقدر تقلید.
۶- حضور فعال و خدمات ارزشمند ایشان در جریان حماسه فداکاری امّت اسلامی در ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ میدان شهداء، رسیدگی و کمک رسانی به مجروحان.
۷- شرکت در مراسم عظیم راهپیمایی تاسوعا و عاشورای حسینی در سال ۵۷ در شهر تهران.
۸- تدارک و شرکت در مراسم استقبال ورود امام به میهن اسلامی در بهشت زهراء در بهمن سال ۵۷.
۹- دیدار با امام در فیضیه قم در سال ۵۷ و ۵۸.
۱۰- مأموریت به جزیره خارک از سوی دفتر امام (ره) جهت رسیدگی به مشکلات به وجود آمده در اسکلههای نفتی از طرف گروهک منافقین در سال ۵۸.
۱۱- دیدارهای مکرر با حضرت امام در جماران همراه با مسئولین نظام.
۱۲- پذیرش مسئولیتهای مختلف در آموزش نیرو و اعزام آنان به سوی جبهههای دفاع مقدس.
۱۳- پذیرش مسئولیت در جامعه روحانیت مبارز نسبت به اعزام روحانیون تهران به جبهههای دفاع مقدس از دفتر مرکزی جامعه روحانیت مبارز در سال ۶۱ و ۶۲.
۱۴- اعزام دو کارخانه یخ سازی به جبهه در شهر دهلران در بحران نیازمندی منطقه به این کارخانهها در سال ۶۳.
۱۵- اعزام چهل دستگاه حمام صحرایی به جبهه کردستان و مریوان در سال ۶۲.
۱۶- اعزام دهها بار کاروان کمک رسانی بالغ بر یکصد ماشین تریلی، کامیون و خاور شامل انواع وسایل مورد نیاز رزمندگان با کمک مردم در طول جنگ تحمیلی.
۱۷- حضور بیش از ۳۵ بار در جبههها در طول هشت سال دفاع مقدس و ملاقات با رزمندگان و سخنرانی برای آنان و تقویت روحیه رزمندگان جبهههای پهناور از شوش، دانیال، دوکوهه، اهواز، خرمشهر، آبادان و ماهشهر و قرارگاه خاتم الانبیاء تا جبهههای غرب از ایلام، اسلام آباد غرب، دهلران، صالح آباد، کله قندی و... تا جبهههای کردستان، مریوان و. همچنین جبهههای آبی خاکی از جمله جزایر خارک و ابوموسی به دلیل موقعیت خاص استراتژیکی آنها به طور مکرر و.
۱۸- پذیرش مسئولیت معاونت آموزشی عقیدتی در نیروی انتظامی کل کشور و برنامه ریزی آموزشی معارف و احکام برای کل پرسنل کشور.
۱۹- ذیرش مسئولیت معاونت تربیت مبلّغ در سازمان مرکزی تبلیغات اسلامی در زمان ریاست آیت الله جنّتی در آن سازمان.
۲۰- طرح تأسیس دانشکده تربیت مبلّغ برای سازمان تبلیغات اسلامی با تأیید آیت الله جنّتی و پیش نویس بیش از صد برگ شیوه اجرایی و مواد درسی.
۲۱- پذیرش مسئولیت ریاست سازمان عقیدتی سیاسی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران جنگ تحمیلی و اداره این جایگاه در زمینههای مختلف در ستاد فرماندهی کل و پایگاه-های آموزشی و عملیاتی کشور و خدمات فراون در زمان عهده داری این مسئولیت ها.
۲۲- پذیرش مسئولیت هسته گزینش نیروی دریای ارتش.
۲۳- شرکت در سمینارها و اجلاسیهها خصوصاً در ارتش و سپاه و ایراد سخنرانی در مناطق مختلف.
۲۴- اعزام به مناطق شرق کشور جهت انجام امور محوله از سوی آیت الله شهید دکتر بهشتی.
۲۵- همکاری با آیت الله شهید محلاتی نماینده امام در مراسم حج سالهای ۵۸ و ۵۹.
۲۶- تدریس در حوزه و دانشگاه و عضویت در هیئت علمی دانشگاه و پذیرش بعضی از مسئولیت ها.
۲۷- کمک رسانی به زلزله زندگان مختلف کشور: طبس، کرمان، رودبار، بم و...
۲۸- کمک رسانی به نیازمندان خارج از کشور مسلمانان فلسطین و اتیوپی و بوسنی و سومالی و...
۲۹- دهها خدمات سیاسی اجتماعی دیگر از جمله سازماندی در راهپیماییهای بعد از انقلاب در تهران و شهرستانها و پذیرش مسئولیت در صندوقها انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و.
خدمات فرهنگی و اجتماعی
آیت الله شیخ ضیاء الدین نجفی در زمینه خدمات فرهنگی اجتماعی امدادی آثار متعدّدی از خود باقی گذارده که بخشی از آنها بدین شرح است:
الف) تأسیس حوزه در شرق تهران:
این حوزه علمیه با نام مقدس نبی اکرم (ص) هم اکنون فعّال و مورد عنایات مقام معظم رهبری و مراجع بزرگوار حوزه علمیه قم میباشد.
جمعی زیادی از طلّاب تمام وقت در این مدرسه تربیت شده اند و تاکنون دهها نفر از آنها در دوره-های مختلف با دست مبارک مقام معظم رهبری حفظه الله و مراجع بزرگ حوزه علمیه قم مفتخر به عمامه گذاری شده اند. این حوزه علمیه با حفظ شرایط داخلی خود از نظر برنامههای درسی و آزمون و متون درسی تحت پوشش سیاست گذاری مرکز مدیریت حوزه علمیه قم با سرپرستی و تولیّت معظم له اداره میشود.
ب) تأسیس بنیاد حفظ و نشر آثار اهل بیت (ع)
این بنیاد فرهنگی با هدف آشنایی بیشتر با تفکر شیعه و آگاهی از آثار به جای مانده از رجال و مفاخر شیعه در سطح بین الملل با همّت بلند معظم له تأسیس شده و تاکنون خدمات ارزشمندی در داخل و خارج کشور انجام داده است و کتابهایی را منتشر ساخته است.
ج) تأسیس کتابخانه عمومی:
معظم له با علاقه فراوانی که به تربیت و آگاهی نسل جوان دارد به منظور خدمات رسانی بیشتر اقدام به تأسیس کتابخانه عمومی در شرق تهران با ظرفیت ۱۰ هزار جلد کتاب نموده است و هم اکنون در حال بهره بردای میباشد. به پاس این خدمت فرهنگی، لوح تقدیری از طرف مسئولین عالی رتبه نظام برای ایشان ارسال شده است.
د) تأسیس حسینه در تهران:
از آنجا که یکی از اهداف معظم له، ترویج و تشویق مردم به حفظ شعائر مکتب حسینی میباشد و همیشه در مجامع نسبت به این موضوع تذکر میدهند لذا اقدام به تأسیس حسینه با نام مقدس حضرت سید الشهداء (ع) نموده تا مرکزی برای تجمع عاشقان حسین بوده باشد.
هـ) تأسیس زائر سرای رضوی در مشهد مقدّس:
به منظور رفاه حال زائرین حرم مطهر حضرت ثامن الائمه (ع) و کمک به اسکان موقت برای آنان معظم له اقدام به خرید منزلی با زیر بنای حدود هزار متر مربع در نزدیکی حرم امام هشتم (ع) نموده اند و، چون این بنا خیریه و غیرانتقائیه است لذا در حد تأمین خدمات و حفظ این مؤسسه از مراجعین کمک مالی دریافت میشود.
و) تأسیس صندوق قرض الحسنه نبی اکرم (ص):
این صندوق که تاکنون خدمات ارزشمندی در خصوص وام ازدواج، جهیزیه، وام مسکن، وام قرض الحسنه، وام تحصیلی، وام امور پزشکی و... به مراجعین خو ارائه نموده است با داشتن ۱۴ نفر هیئت مدیره و مجوز رسمی همه ساله گزارش کار خود را تنظیم و در اجلاسیه جشن بزرگداشت تأسیس در ۲۷ رجب بعثت پیامبر در اختیار مردم قرار میدهد.
معظم له با این خدمت ارزشمند توانسته اند بسیاری از مشکلات پیچیده جامعه محلی را حل نمایند.
ز) تأسیس صندوق خیریه ایتام و فقراء:
به منظور کمکهای جزئی به خانوادههای بی سرپرست و بی بضاعت مراجعه کننده، معظم له اقدام به تأسیس صندوق خیریه نموده اند و هر ماه مبلغی در این صندوق به وسیله مردم واریز میشود و در پایان ماه به صورت کمک رسانی عمومی به ایتام و فقراء انجام وظیفه میکند.
ح) تجدید بنای ساختمان مسجد:
معظم له پس از اقامت در تهران و پذیرش مسئولیت امام جماعت مسجد نبی اکرم (ص) در شرق تهران با همیاری مردم و مسئولین اقدام به تجدید ساختمان مسجد نمودند.ساختمان جدید مسجد نبی اکرم (ص) در شرق تهران هم اکنون با داشتن ۲۴۰۰ متر مربع ساختمان دارای شبستان نماز برای خواهران و برادران به صورت جداگانه، دفتر امور فرهنگی خواهران، کانون معارف قرآن، بسیج برادران، تالار اجلاس به صورت مجموعه بسیار زیبا در حال خدمات رسانی است.
ت) تأسیس جلسات عقاید و معارف دینی:
معظم له در راستای هدف تعالی فرهنگی در جامعه و تبیین عقاید اسلامی، احکام و معارف مذهب اقدام به تأسیس جلسات متعدّد در سطح جوانان و بزرگسالان نموده اند. اکنون این جلسات با همکاری مردم به صورت سیّار تشکیل میشود.
ی) تحول علمی و آزاد اندیشی، پژوهش و تربیت طلّاب و دانشجویان:
معظم له پس از مراجعت از قم و اقامت در تهران به منظور تحوّل علمی و آزاداندیشی تحقیق و پژوهش در معارف دین تلاش مجدّانه داشتهاند، تا با دانشجویان دانشگاه ارتباط مستقیم و رابطه گفتگوهای علمی برگزار نمایند و همچنین برای آشنا نمودن طلّاب با شرایط و مقتضیات زمان میکوشیدند تا طلّاب جوان را با وظایف خود آگاه سازند لذا با تدریس دروس حوزوی برای طلّاب جوان و همچنین تدریس در دانشگاه و پذیرش عضویت در هیئت علمی، گام مؤثری با هدف تربیت و تحوّل فکری جوانان حوزه و دانشگاه برداشته ان که هنوز نیز ادامه دارد. در این راستا تألیفاتی از ایشان به چاپ رسیده است.
ک) مجموعه تألیفات و آثار:
ایشان در موضوعات مختلف کتابهای متعدّدی تألیف نمودهاند که بعضی از آنها به چاپ رسیده است و بعضی آماده چاپ و برخی در حال تنظیم میباشد. آثار علمی ایشان برخی به زبان عربی و برخی به زبان فارسی در زمینه تقریرات فقه، تقریرات اصول، علم کلام و فلسفه، تفسیر و علوم قرآن، هیئت و کیهان شناسی، علوم حدیث، جمع آوری مفردات اخبار، اخلاق و تزکیه، سیره اهل بیت (ع)، تاریخ اسلام و... میباشد.
منبع: جماران